Utilizarea retelelor sociale pentru inspirarea dialogului

19/08/2010 at 14:42 3 comentarii

Una dintre problemele larg discutate in cadrul Conferintel IFLA a fost utilizarea retelelor sociale in activitatea bibliotecara. Aceasta Conferinta a fost ea insasi interactiva. Informatii despre desfasurarea activitatilor din cadrul Conferintei au putut fi urmarite pe Facebook, Twitter etc. Printre mare varietate de Postere prezentate in spatiul expozitional de o atentie deosebita s-a bucurat posterul Bibliotecii Publice Gothenburg “Folosim retelele sociale pentru a inspira dialogul”.

Biblioteca Publica Gothenburg a inceput elaborarea strategiei privind utilizarea retelelor sociale in activitatea bibliotecii inca in vara anului 2009.

La elaborarea proiectului au fost fixate mai multe obiective:

– initierea unui dialog cu populatia orasului Gothenburg, utilizand retelele sociale;

– evidentierea serviciilor bazate WEB;

– atragerea in dialog a grupului tinta prioritar in anii 2010-2012 (persoanele cu varsta intre 13-25 ani);

– promovarea dialogului despre expansiunea planificata a Bibliotecii in mediile sociale.

Unul dintre scopurile principale ale proiectului a fost de a plasa biblioteca in locurile unde sunt utilizatorii reali si potentiali ai bibliotecii si a face personalul bibliotecii mai vizibil in retelele sociale.

In baza acestei startegii a fost creat blogul bibliotecii pe platforma WordPress, a fost initiat chatul, postarile pe Faceebook, You Tube, Twitter. Toate acestea au solicitat implicarea personalului mai mult ca anterior. Acesta fiind incurajat sa participle in crearea continuturilor, postarilor pe blog, crearea filmelor despre evenimentele organizate de biblioteca, plasarea informatiilor recente pe Twitter etc.

Pentru derularea activitatilor a fost creata o echipa editoriala, a fost desemnat un manager de proiect, un coordinator pe probleme de comunicare. In total in echipa sunt antrenate 20 de persone: 10- responsabile de blog, 4 – reponsabile de Facebook, 3 – responsabile de Twitter, 3 – responsabile de You Tube.

A fost elaborat un indrumar privind comunicarea cu utilizatorii prin intermediul retelelor sociale. Personalul bibliotecii este incurajat sa foloseasca posibilitatile oferite de retelele sociale in scopul comunicarii cu utilizatorii reali si potentiali.

Important este sa se tina cont de faptul, ca atunci cand scrii, scrii de la nivel personal, dar nu privat, ca orice aspect trebuie tratat din punct de vedere professional. Personalul implicat in comunicarea virtuala trebuie sa retina faptul, ca reprezinta biblioteca si, ca biblioteca este cea care comunica cu utilizatorul.

O atentie deosebita este acordata modului de exprimare, postarile trebuie verificate in vederea excluderii greselilor de ortografie. Pentru intretinerea unui dialog constructiv este foarte important de a raspunde comentariilor imediat ce au fost inregistrate.

Evaluarea acestei noi activitati este efectuata permanent. Lunar sunt analizate datele statistice. Tot lunar este elaborat un raport de activitate, care este trimis tuturor persoanelor implicate. Se urmareste, care postare a fost mai populara, a starnit dezbateri aprinse si a atras comentariile utilizatorilor. Succesul unei postari este direct proportional cu numarul vizualizarilor si comenariilor.

Insa lucrul cel mai important consta in faptul ca a crescut si interesul personalului bibliotecii pentru aceasta noua activitate. Acestea au inteles si acceptat faptul, ca mediile sociale sunt locurile unde personalul are libertatea deplina a creativitatii si sunt o platforma ideala pentru oamenii care au ceva de spus.

Saptamanal blogul este vizitat de peste 4000 de utilizatori.

Capata noi proportii dialogul cu utilozatorii pe Facebook. De remarcat faptul ca 50% dintre utilizatorii de pe Facebook reprezinta persoanele sub 35 de ani. In luna aprilie au fost inregistrate 125 de comentarii, 352 de “likes” si au fost plasate 2731 fotografii.

In atentia echipei este dezvoltarea relatiilor prin intermediul YouTube si Twitter. In martie au fost plasate 19 filme. In perspectiva sunt preconizate crearea filmelor evenimentelor organizate de biblioteca si plasarea interviurilor cu utilizatorii.

Catalogul WEB este unit cu Twitter si despre toate intrarile noi utilizatorii afla imediat ce apare inregistrarea in catalog. La moment erau inregistrati 374 de followers si numarul era in continua crestere. Membrii echipei cred in expansiunea acestei forte si spre sfarsitul anului 2010 se preconizeaza o evaluare serioase a evenimentelor inregistrate pe parcursul anului. Marea provocare consta in faptul ca in retelele sociale utilizatorii vad bibliotecarii in calitate de prieteni si comunica cu acestea de la egal la egal

Este clar ca aceasta noua activitate impune un program de lunga durata si ca procesul va necesita ceva timp. Un lucru este, insa, sigur, aceata este realitatea zilei de maine a bibliotecii.

Proiectul este foarte popular si a atras atentia populatiei, ziaristilor si respectiv a organelor diriguitoare.

A fost foarte placut sa constat ca noi mergem practic pe aceiasi cale: am aless ca platforma pentru Blogul de biblioteconomie si stiinta informarii WordPress.com, considerata una dintre cele mai reusite platforme; incercam sa plasam informatiile pe Facebook, Twitter, YouTube, desi aici inca urmeaza de lucrat; am inceput sa plasam continuturi pe www.slideshare.net. etc.

Statisticile sunt imbucuratoare si speram, ca asa vor ramane. O diferenta totusi exista. Resursele implicate in proiect. Dar acestea au fost intotdeauna modeste si aceasta speram sa se schimbe.

Vera Osoianu

Anunțuri

Entry filed under: biblioteca 2.0, retele sociale, servicii pentru utilizatori.

Publicatii IFLA ADUNAREA GENERALĂ EIFL 2010

3 comentarii Add your own

  • 1. bvbiblioteca  |  19/08/2010 la 21:23

    Am si eu o veste bună şi alta mai puţin bună: Blogul este vizitat, se vede după statistică, dar partea proastă e că nu prea se pricepe lumea la feedback. Eu deja am contenit cu plasarea articolelor, pentru că încă nu am înţeles părerea utilizatorilor depsre cele precedente. O fi de vină educaţia noastră, că ne temem de toate şi nu suntem obişnuiţi să ne expunem părerea în mod deschis ? După cum vă spuneam, am contenit cu articolele şi încerc să discut cu fiecare utilizator în parte, le explic aşa detaliat ce aştept eu de la ei. Am făcut şi mici buclete informative. Acum aştept roadele… şi discuţiile în blog.

    Răspunde
    • 2. cdbclub  |  20/08/2010 la 10:27

      Maia, este nevoie de timp pentru ca oamenii sa se invete a comunica in mediul virtual. Misiunea bibliotecii este sa-i ajute sa inteleaga avantajele acestei comunicari. Cand vor intelege nu-si vor mai percepe existenta fara mijloacele moderne de informare si comunicare. Internetul a schimbat enorm modul in care oamenii invata, se informeaza, se distreaza, comunica etc. In spatiul rural, biblioteca publica este unica institutie, care trebuie sa-si asume alfabetizarea digitala a membrilor comunitatii, care s-au format ca utilizatori in traditiile vechii scoli biblioteconomice. Psihologia instruirii atesta faptul ca omul este capabil sa invete pe tot parcursul vietii, deci utilizatorii de orice generatie mai pot invata sa se bucure de tehnologiile moderne. In rest refrenul cu …munca ne este cunoscut. V.O.

      Răspunde
  • […] la întrebări.  În articolul Utilizarea reţelelor sociale pentru inspirarea dialogului https://clubbib.wordpress.com/2010/08/19/utilizarea-retelelor-sociale-pentru-inspirarea-dialogului  menţionam că la Biblioteca Publică Orăşenească Gothenburg a fost constituită o echipă […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 137,524 hits

Calendar

August 2010
L M M M V S D
« Iul   Sep »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

View


%d blogeri au apreciat asta: