Biblioteca traditionala si utilizatorul modern

24/07/2010 at 15:09 Lasă un comentariu

Incep aceasta postare cu un citat dintr-un  comentariul al Maiei Balan, sefa bibliotecii publice Bilicenii Vechi, bloger in devenire si unul dintre cititorii fideli ai Blogului de biblioteconomie si stiinta informarii “…voi depune maxime eforturi să le realizez pe toate, pentru că timpul trece, tehnologiile se dezvoltă, utilizatorii sunt mai deştepţi”. Este foarte important ca bibliotecarii constientizeaza marea provocare a bibliotecii moderne. Schimbarea rapida a TIC si utilizatorii care devin tot mai versati in TIC vor da in viitor mari batai de cap bibliotecarilor. Este adevarat ca multi dintre utilizatori, mai ales cei formati in era digitala, sunt destepti si se descurca de minune in tehnologiile moderne de informare si comunicare. Aceasta insa nu exclude din peisaj bibliotecarul. Sa nu uitam, ca  multi dintre utilizatori  sunt autodidacti in acest domeniu si cate odata fac ceva in Internet fara sa stie ce. Ar fi perfect daca ar sti, ca atunci cand nu se descurca singuri, cand nu cunosc  ceva si vor cu adevarat sa afle pot veni dupa ajutor la biblioteca.

Alfabetizarea digitala deja se impune printre prioritatile bibliotecii. Cine daca nu  biblioteca publica va trebui sa se ocupe de aceasta in hotarele unei comunitati, indiferent de marime.

Biblioteca  trebuie sa ofere nu numai informatii, resurse, continuturi (inclusiv elaborate de biblioteca), dar si servicii, cat mai multe servicii!.

Informatia este putere. Am reusit oare sa convingem membrii comunitatii cat adevar contin spusele lui Alvin Toffler? Cate biblioteci se pot lauda cu faptul ca au adunat in biblioteca toata informatia comunitara, relevanta pentru utilizatorii din aria de servire, ca au transformat biblioteca in centru comunitar, ca aici pot fi gasite informatii utile pentru toti membrii comunitatii, cum ar fi: circulatia trenurilor, autobuselor, rutierelor; adresele bancilor cu cele mai mari dobanzi sau cele mai convenabile credite; posibilitati de finantare pentru diverse proiecte sau studii; cum poti beneficia de asigurarea medicala; cum se face o declaratie pe venit, care sunt documentele necesare pentru pensionare; cum poti economisi lumina electrica, gazul, apa etc; unde-si are sediul cel mai apropiat notar; care sunt cei mai solicitati avocati; cele mai bune magazine specializate in TIC, materiale de constructii etc.

Intr-un material de promovare, BM „B.P.Hasdeu” enumera 70 de motive pentru a frecventa biblioteca. Eu am adus din SUA un pliant de promovare a serviciilor unei biblioteci publice ce continea 50 de motive pentru a vizita biblioteca. Fiecare cetatean are propia intrebare si propriul motiv si de a veni la biblioteca, iar  bibliotecarul ar trebui sa aiba raspuns pentru fiecare dintre ei. Va amintiti? Despre noi se spune ca suntem ultimii profesionisti de formatiune enciclopedica

Tehnologiile de informare si comunicare si diversificarea serviciilor, in baza lor, ofera bibliotecilor o noua sansa si imaginea bibliotecii si a bibliotecarului in comunitate depinde de cum vom putea profita de ea.

In conditiile unei biblioteci  cu acces Internet, bibliotecarul  ar trebui sa creeze o baza de date cu  adresele electronice ale utilizatorilor si consimtamantul acestora de a le trimite informatii prin posta electronica. Iar informatiile pot fi diverse: despre evenimentele organizate in biblioteca sau in comunitate, despre achizitiile noi, in special cele de interes pentru utilizatorul concret, despre posibilitatea participarii intr-un proiect, despre noi oportunitati de studiu, despre oportunitati de angajare in campul muncii etc.

Bibliotecarul trebuie sa invete singur si apoi sa invete pe altii cum sa deschida o posta electronica, cum sa foloseasca Skype-ul, Messenger-ul, cum sa creeze un blog, cum se face un cont pe Facebook, cum se foloseste o enciclopedie sau dictionar on line etc. Cand cunosti toate acestea poti evada mai usor din izolare, altele sunt orizonturile si cu totul altele sunt posibilitatile si perspectivele.

Computerul nu mai este o optiune, este un imperativ si acest adevar trebuie inoculat tuturor, inclusiv factorilor de decizie, care sunt sau trebuie sa fie in slujba comunitatii.

Vera Osoianu

Anunțuri

Entry filed under: bibliotecari, biblioteci, servicii pentru utilizatori.

Cicamp- Moldova-2010 Informatii uile pentru pagina Utilizatori

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 138,337 hits

Calendar

Iulie 2010
L M M M V S D
« Iun   Aug »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

View


%d blogeri au apreciat asta: